Jak dbać o skórę od wewnątrz?

Dobrze dobrane kosmetyki, codzienna pielęgnacja, wyrobienie nawyków nie zapewnią skórze zdrowego wyglądu jeżeli nie będziemy dbali o nią „od środka”. Zbilansowana dieta, nawodnienie organizmu, wystarczająca ilość snu, regularna aktywność oraz dobre samopoczucie gwarantują, że nasz organizm będzie nie tylko dopieszczony na zewnątrz, ale także od wewnątrz.

Pij wodę

Nie bez powodu często możemy spotkać się z hasłami nawołującymi do regularnego picia wody. Najczęściej mówi się o 2 litrach dziennie. Woda odgrywa istotną rolę w różnych procesach zachodzących w skórze. Picie jej wpływa nie tylko na nawilżenie skóry, ale także jej rozciągliwość. Istotne jest nie tylko picie określonej ilości wody, ale także regularność.

Jedz mądrze

Wzbogacaj swoje posiłki o produkty bogate w witaminy, zdrowe tłuszcze, antyoksydanty itp. Twoja dieta powinna być zbilansowana oraz pełna składników odżywczych. Pamiętaj o dostarczaniu swojemu organizmowi takich witamin jak: A,B,C,D,E,K. Wybieraj także składniki bogate w błonnik, selen, cynk, aminokwasy i probiotyki oraz kwasy omega-3 i omega-6.

Dostarczaj swojemu organizmowi witaminę A, np. poprzez spożywanie marchewek. Ta witamita to silny przeciwutleniacz, pomaga w zwalczaniu wolnych rodników. Jest także pomocna w walce z trądzikiem i przesuszeniem skóry. Skóra jest nawilżona, a kondycja włosów i paznokci ulega poprawie. Dzięki spożywaniu marchewek nasza skóra nabierze brzoskwiniowego odcienia, a opalenizna będzie utrwalona.

Warto dostarczać skórze także witaminę C, jej największa zawartość znajduje się w pomelo (61mg) oraz cytrynie (53mg). Spowalnia ona procesy starzenia, chroni przed szkodliwym promieniem UV, stymuluje syntezę kolagenu, a także uszczelnia naczynia krwionośne.

Kwasy omega-6 wspierają odporność, stanowią barierę ochronną przed rozwojem stanów zapalnych, a także pomagają w walce z dolegliwościami takimi jak m.in.: alergie, choroby skóry, cukrzyca. Znajdziemy je w żywności pochodzenia roślinnego: olejach (kukurydzianym, słonecznikowym, sojowym, rzepakowym, kokosowym), oliwie z oliwek, pestkach dyni, sezamie, migdałach, orzechach ziemnych i awokado.

Kwasy omega-3 pozytywnie wpływają na cały organizm. Działają przeciwnowotworowo, wspomagają pracę serca, przeciwdziałają powstawaniu alergii, wzmacniają odporność oraz wykazują pozytywny wpływ na skórę, zwłaszcza w przypadkach chorób skórnych takich jak AZS oraz łuszczyca. Źródłem kwasów omega-3 są przede wszystkim ryby: łosoś, makrela, pstrąg, śledź, karp, mintaj, panga, tilapia.

Nie zapominaj o aktywności

Regularna i umiarkowana aktywność jest zdrowa dla naszej skóry.  Ćwiczenia wpływają na jędrność, poprawiają krążenie i dopływ krwi do skóry, co doprowadza do dostarczenia jej większej ilość tlenu i składników odżywczych.

Dbaj o swoje samopoczucie

Złe samopoczucie często wpływa na spożywanie produktów szkodliwych dla skóry w nadmiernych ilościach. Ponadto stres źle wpływa na stan naszej cery. W sytuacjach stresowych postaw na wyciszenie. Joga, medytacja, relaksujący masaż, wpłyną nie tylko na Twój nastrój oraz samopoczucie, ale także przyniosą pozytywne efekty dla Twojej skóry.

Wysypiaj się

Obecnie większość z nas nie przesypia zalecanej ilości godzin. Z licznych badań wynika, że dorosły człowiek powinien przespać od 7 do 9 godzin, aby czuć się wyspanym. Niedobór snu wpływa negatywnie na cały organizm. Problemy z koncentracją, zmęczenie, bóle głowy, rozdrażnienie. Zmiany w wyglądzie, sińce pod oczami, blada skóra, zaczerwienione spojówki, czy opadające powieki. Brak snu nie wpływa tylko na wygląd zewnętrzny naszej skóry. Bez odpowiedniej ilości snu procesy takie jak regeneracja tkanek oraz komórek, a także produkcja kolagenu spowalniają. Niewysypianie się prowadzi do powstawania stanów zapalnych oraz chorób skórnych, ponieważ spada zdolność organizmu do regulowania systemu immunologicznego.

Pielęgnacja skóry to szereg działań, który opiera się nie tylko na czynnościach zewnętrznych. Nawet najlepszy krem nie zapewni nam pożądanych efektów kiedy nie będziemy dbali o naszą skórę od wewnątrz. Nasz organizm nie potrzebuje wyszukanych diet oraz ciężkich treningów, aby dobrze pracować i regulować prawidłowe działanie wszystkich procesów. Zmiana nawyków sprawi, że nie tylko nasza skóra będzie w lepszym stanie, ale także poprawi się nasze ogólne samopoczucie.